Kultura

Podana przez nas lakoniczna wiadomość o tragicznej śmierci młodego Adasia Rapackiego wywołała w calem mieście ogromne wrażenie. Szczególnie dotkliwie poruszyła ona krakowski świat teatralny, z którym Zmarłego łączyły jaknajserdeczniejsze węzły.

P. Zdzisław Jachimecki, profesor historji muzyki w uniwersytecie krakowskim, wystąpił z nowem dziełem: „Historją muzyki polskiej". Rzecz wypełnia dotkliwą lukę, jaka widniała w ogólnej historji kultury polskiej. Temat został opracowany przez prof. J achimeckiego zwięźle, jasno i rzeczowo, budząc w czytelniku zaciekawienie w kierunku poznania dzieł, omówionych przy pomocy metowy naukowej.

W dniu 30 maja odbył się w Warszawie, w sali Muzeum, popis chórów deklamacyjnych p. Zofji Hanczak. Chóry, składające się z 500 uczenie, wypowiedziały z odczuciem i głębszem zrozumieniem szereg utworów poetyckich (wyjątki z „Dziadów", „Pogrzeb Kazimierza Wielkiego", „Alpuhara"). Znaczenie chórów mówiących uwydatniła w słowie wstępnem p. Hanczak, której też publiczność dziękowała oklaskiem za użyteczną pedagogiczną działalność. W kołach nauczycielskich 'daje się słyszeć zdanie, że wprowadzenie chórów deklamacyjnych, jako przedmiotu obowiązkowego do szkół średnich i ludowych, byłoby rzeczą pożądaną.

 

Świat, 12-06-1920

Zapowiedziana na dzisiaj premiera „Paryżanki" Henryka Beceque'a zgromadzi niezwykle liczne zastępy publiczności, którą zaintrygowała głośna nowość francuska — grana ostatnio z takiry sukcesem w Warszawie oraz wykonawczyńn roll tytułowej p. Marga Przybyłko-Potocką Nieliczne pozostałe jeszcze bilety na premie, i drogie z rzędu przedstawienie nowości n bywaci można przy kasie teatru.

 

Ilustrowany Kuryer Codzienny, 20-07-1920

„Mistrz Twardowski" z muz. L. Różyckiego.

Dyrekcja opery warszawskiej zdecydowała się na nowe opracowanie słynnego baletu p. t. „Mistrz Twardowski". Dotychczas utwór ten był zlepkiem różnych „nuv merów" tanecznych. Muzykę na swój czas zręczną dorobił ś. p. Adolf Sonnenfeld. Dyrekcja opery, chcąc jednak dać nową zupełnie szatę temu baletowi, musiała również zainicjować i stworzenie nowego tekstu muzycznego. Wybór padł na twórcę „Erosa i Psychy".

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Korzystanie z Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których część może być już zapisanych w folderze przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Zbieranie danych o użytkownikach 

Serwis informacyjny 100lattemu.pl zbiera dane osobowe tylko tych użytkowników, którzy się zarejestrowali. Użytkownik, który rejestruje się na stronie wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez 100lattemu.pl w celach statystycznych i marketingowych. Informujemy, że zgodnie z art. 24 ust.1 pkt. 4 Ustawy o Ochronie danych osobowych podanie danych jest dobrowolne, a każdemu przysługuje prawo wglądu do swoich danych ich poprawiania oraz usunięcia.

 

Zbieranie danych statystycznych

Aby lepiej określić jakie działy, artykuły lub narzędzia znajdujące się w serwisie 100lattemu.pl najbardziej podobają się użytkownikom, podczas przeglądania stron serwisu zbierane są dane dotyczące liczby odsłon poszczególnych elementów serwisu. 100lattemu.pl będzie również przeprowadzał ankiety, mające na celu lepsze poznanie jego użytkowników oraz ich oczekiwań co do zawartości serwisu. Dane statystyczne o użytkownikach i ich preferencjach mogą być udostępniane osobom trzecim tylko w formie zagregowanej uniemożliwiającej identyfikację pojedynczej osoby.