Kolei o Helu.

Do samego portu w Pucku dobiega już kolej, która około Smarzewa przez Wielką Wieś, Chałupy, Kuźnice, Jastarnię i Bór, doprowadzona tuż do Helu t. J. łączy cały półwysep i wielkie morze z Puckiem a wkrótce przez Selepnię i Kokosznię złączy z całą Polską, omijając, w razie potrzeby nieżyczliwy Gdańsk.

 

Kolej jest zbudowana szybko i sprawnie, wojskowo, przez nasze kompanie kolejowe. A trudności były niemałe. Dzięki uprzejmości kapitana Muellera, inżyniera, kierującego robotami, miałem możność przejechać tą koleją cały jej przebieg pięćdziesięciokilometrowy i stwierdzić obecny stan wykonanych prac... Kolej gotowa, pozostało wykonanie szczegółów : wykończenie budynków stacyjnych, a głównie utrwalenie toru.

 

To była największa trudność: walka z lotnemi piaskami, przenoszonemi z miejsca na miejsce przez wiry morskie. Niemcy zazdrośnie spoglądający na budowę tej kolei na którą się nie zdecydowali w swoim czasie, oczekiwali, że poniesiemy tu właśnie fiasco. Sposób jednak się znalazł: oto pociągi zwożą z poblizkich wzgórz glinę, którą obsypują tor i ubijają, poczem sieją się rośliny, specyalnie lubiące grunt gliniasty lub same dziko kiełkując, doskonale wzmacniają grunt i trzymają tor. Również Niemcy przepowiadali, że ten subtelny piasek nabijać się będzie w osie, i będzie psuł je. I to zażegnano.

 

Pozostało niebezpieczeństwo zaprószenia ognia i spalenia sosnowego lasu, wśród którego przebiega kolej. Byłoby to wielką klęską dla całego półwyspu, gdyż ten las właśnie trzyma i wzmacnia wąski przesmyk, usypany przez morze. To też zarząd kolei zwraca najpilniejszą uwagę na to: po każdym przejściu pociągu strażnik konny objeżdża teren, Parę drobnych wypadków, pomimo to już się zdarzyło. Jedyny sposób zmienić paliwo. Sprowadzono już lokomotywę, opalaną produktami nafty, nie dającemi iskier z koniina. Gdy kolej z rąk wojskowego zarządu przejdzie do administracyj kolei państwowych i ta sprawa będzie uregulowana odpowiednio.

 

Ta szybka ł sprawna budowa kolei zaimponowała Niemcom i Kaszubom i nie można nie oddać pochwały naszym wojskowym inżynierom, którzy szybko wykonali dzieło o doniosłem znaczeniu ogólno-państwowem.

 

Ilustrowany Kuryer Codzienny, 02-08-1921

Aby dodać komentarz prosimy o zalogowanie się.

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Korzystanie z Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których część może być już zapisanych w folderze przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Zbieranie danych o użytkownikach 

Serwis informacyjny 100lattemu.pl zbiera dane osobowe tylko tych użytkowników, którzy się zarejestrowali. Użytkownik, który rejestruje się na stronie wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez 100lattemu.pl w celach statystycznych i marketingowych. Informujemy, że zgodnie z art. 24 ust.1 pkt. 4 Ustawy o Ochronie danych osobowych podanie danych jest dobrowolne, a każdemu przysługuje prawo wglądu do swoich danych ich poprawiania oraz usunięcia.

 

Zbieranie danych statystycznych

Aby lepiej określić jakie działy, artykuły lub narzędzia znajdujące się w serwisie 100lattemu.pl najbardziej podobają się użytkownikom, podczas przeglądania stron serwisu zbierane są dane dotyczące liczby odsłon poszczególnych elementów serwisu. 100lattemu.pl będzie również przeprowadzał ankiety, mające na celu lepsze poznanie jego użytkowników oraz ich oczekiwań co do zawartości serwisu. Dane statystyczne o użytkownikach i ich preferencjach mogą być udostępniane osobom trzecim tylko w formie zagregowanej uniemożliwiającej identyfikację pojedynczej osoby.