Nietonące okręty

Koalicya wynalazła lekarstwo na łodzie podwodne. Nowy środek nie działa wprawdzie radykalnie, jak n. p. trucizna, która — według oświadczeń angielskich ministrów z lutego b. r .
— miała w ciągu dwóch tygodni zupełnie wygubić łodzie podwodne, środek ten jest nieco powolniejszy, ale za to ma być całkiem pewnym medykamentem. W założeniu swem nie opiera się on na metodzie obrony bądź co bądź zawsze mniej lub więcej niepewnej, lecz na absolutnej defenzywie. Mianowicie chodzi tu o zbudowanie wyłącznie nietonących okrętów.
Włoski inżynier Umberto Puglieze skonstruował parowiec transportowy o 10.300 tonach pojemności wody, a taki, że nie może zatonąć. Wynalazek ten — jak podaje „Corriere della Sere“. przyjęło władnie włoskie ministerstwo marynarki.
Konstrukcya wynalazku opiera się na tym pomyśle, aby

właściwy okręt otoczyć długim kadłubem, któryby stanowił zaporę dla torped i przejmował ich uderzenia. Statek budowany jest zatem w ten sposób, że wzdłuż obu ścian bocznych posiada po jednej komorze tak (...), że siły wybuchu torpedy nie przepuszczało do właściwego okrętu znajdującego się we wnętrzu. Spód okrętu nie jest osłonięty ale też nie jest on narażony na rzuty torped i chyba tylko na miny. Obie boczne komory zużytkowuje się jako składy, kotły zaś, maszyny, zapasy węgla i amunicyi mieszczą się we wnętrzu właściwego okrętu.
Naturalnie okręt jest uzbrojony i ma na pokładzie 2 działa 12 ctm. Budowa takiego okrętu ma trwać 5—6 miesięcy.
Tyle dotąd znanych szczegółów o nowym wynalazku.
Jego strona ujemna wynika już z samej konstrukcyi. Mianowicie owo "zabezpieczenie" przed zatonięciem może być osiągnięte tylko kosztem zmniejszenia szybkości okrętu, a to w sumie wykazać musi poważny uszczerbek w zdolności transportowej.
Do tego trzeba dodać, że ubytek w zakresie transportowym powiększa się jeszcze nader znacznie przez zmniejszenie się pojemności ładunkowej okrętów. Przykładem tego jest okręt skonstruowany przez Pagliesego; okręt ten, przy 10.300 Łonach pojemności wody, ma zaledwie 5850 ton pojemności ładunkowej.
Wszystkie powyższe względy w stosunku do łodzi podwodnych, a raczej do taktyki ich zwalczania, sprzeciwiają się uznanej dotychczas zasadzie walki z łodziami podwodnemi, aby ubytek w okrętach równoważyć zwiększonem wyzyskiwaniem ich pojemności ładunkowej.
Owe ujemne strony sprzeciwiają się drugiej wytycznej, aby ubytek w statkach wyrówynwać pospieszną budową małych statków jednolitego tepu. Konstrukcya bowiem nowego wynalazku wykazuje, że okręt nie tonący o małych rozmiarach nie da się zbudować, gdyż ubytek w hyżości i pojemności ładunkowej jest nieproporcyonalnie wielki.
Ilustrowany Kuryer Codzienny, 21-11-1917

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Korzystanie z Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których część może być już zapisanych w folderze przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Zbieranie danych o użytkownikach 

Serwis informacyjny 100lattemu.pl zbiera dane osobowe tylko tych użytkowników, którzy się zarejestrowali. Użytkownik, który rejestruje się na stronie wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez 100lattemu.pl w celach statystycznych i marketingowych. Informujemy, że zgodnie z art. 24 ust.1 pkt. 4 Ustawy o Ochronie danych osobowych podanie danych jest dobrowolne, a każdemu przysługuje prawo wglądu do swoich danych ich poprawiania oraz usunięcia.

 

Zbieranie danych statystycznych

Aby lepiej określić jakie działy, artykuły lub narzędzia znajdujące się w serwisie 100lattemu.pl najbardziej podobają się użytkownikom, podczas przeglądania stron serwisu zbierane są dane dotyczące liczby odsłon poszczególnych elementów serwisu. 100lattemu.pl będzie również przeprowadzał ankiety, mające na celu lepsze poznanie jego użytkowników oraz ich oczekiwań co do zawartości serwisu. Dane statystyczne o użytkownikach i ich preferencjach mogą być udostępniane osobom trzecim tylko w formie zagregowanej uniemożliwiającej identyfikację pojedynczej osoby.