Kultura

Laureat nagrody im. Orzeszkowej.

W roku obecnym przyznano po raz drugi nagrodę im. E. Orzeszkowej. Otrzymał ją Wiktor Gomulicki, znany literat i wykwintny poeta.

 

Od lat czterdziestu blizko pieśni Gomułkowskiego skupiały na sobie uwagę całej Polski. Mówił przez nie umysł subtelny, spowiadały się uczucia delikatne, hodowane w jasnych promieniach humanitaryzmu. Gomulicki bowiem zawsze uderzał przedewszystkiem w struny pojednania. Miłość chrześcijańska była mu busolą i wskazówką nadziei. Dumnie o sobie mówił poeta: jestem biały.

Znana artystka dramatyczna Zofja Trapszowa zmarła d. 24 marca r. b. w 46 r. życia. Jako wybitna siła na polu ról charakterystycznych ś. p. Trapszowa przez szereg lat była ozdobą Teatru Rozmaitości.

Zawód aktorski rozpoczęła w r. 1889 pod dyrekcją ś. p. Teksla. Następnie kolejno pracowała w Łodzi, w Teatrze Ludowym, Małym w Warszawie aż do r. 1912, kiedy wstąpiła w poczet artystów Teatru Rozmaitości. Ś. p. Trapszowa cieszyła się dużym uznaniem i sympatją tak wśród bywalców teatralnych, jak i publiczności. Osierociła dwie córki, z których Z. Zarembianka jest artystką Teatru Letniego.

We czwartek dn. 11 b. m., odbędzie się w teatrze Miraż, benefis popularnego piosenkarza, Władysława Lina, w którym prócz całego zespołu mirażowych artystów, łaskawy udział weźmie znana śpiewaczka p. Matylda St. Clair oraz wybitny wiolonczellista Eli Kochański.

 

Nowa Gazeta, 09-04-1918

Farsa amerykańska. Treść prosta, błaha, rozwydrzona, swawolna, ale pełna werwy i humoru. Awantury arabskie z dzieckiem, niewiadomo czyjem: naszem, waszem, czy moim. Jednem słowem śmiech ściga zabawę w tej karkołomnej pogoni nieprawdopodobieństw krotochwilowycb na temat, że ktoś „pragnie potomka”.

Nie jest to farsa dobrego tona i smaku, tylko balet cyrkowy, który rozbraja naiwnością, ale od którego śmiechu, jak to mówią, bolą boki.

Kurjer Warszawski, 1918-04-10

 

P.L. Gardowski, członek Polskiego Klubu Artystycznego, zabiera głos w sprawie wystawy sekcji plastyków, urządzonej przez swoich kolegów.

Każde nowe pokolenie jest bezwzględnie czulsze na to wszystko, co dokoła niego się staje, niż ci, którzy już pewien etap w życiu przebyli i doszli do zdefiniowania swojego credo w sztuce. I dlatego wytwarza się cały szereg pozornych często nieporozumień. znikających równic szybko, jak się ukazały, gdy promotorzy nowego wyrazu życia w sztuce zdobią przetrwać ten kryzys i dostatecznie jasno wykażą się wartości swej pracy.

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Korzystanie z Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których część może być już zapisanych w folderze przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Zbieranie danych o użytkownikach 

Serwis informacyjny 100lattemu.pl zbiera dane osobowe tylko tych użytkowników, którzy się zarejestrowali. Użytkownik, który rejestruje się na stronie wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez 100lattemu.pl w celach statystycznych i marketingowych. Informujemy, że zgodnie z art. 24 ust.1 pkt. 4 Ustawy o Ochronie danych osobowych podanie danych jest dobrowolne, a każdemu przysługuje prawo wglądu do swoich danych ich poprawiania oraz usunięcia.

 

Zbieranie danych statystycznych

Aby lepiej określić jakie działy, artykuły lub narzędzia znajdujące się w serwisie 100lattemu.pl najbardziej podobają się użytkownikom, podczas przeglądania stron serwisu zbierane są dane dotyczące liczby odsłon poszczególnych elementów serwisu. 100lattemu.pl będzie również przeprowadzał ankiety, mające na celu lepsze poznanie jego użytkowników oraz ich oczekiwań co do zawartości serwisu. Dane statystyczne o użytkownikach i ich preferencjach mogą być udostępniane osobom trzecim tylko w formie zagregowanej uniemożliwiającej identyfikację pojedynczej osoby.