Kultura

Teatr polski w Piotrogrodzie wystawia obecnie "Dziady" Mickiewicza i „Sędziów" Wyspiańskiego.
Teatr polski w Kijowie gra „Kościuszkę pod Racławicami". Rzecz to w Rosyi niesłychana i za czasów caratu niemożliwa.
Ilustrowany Kuryer Codzienny, 3-10-1917

Dziś „Pajace" z Mokrzycką, Gruszczyńskim i Narożnym w rolach głównych. Przedstawienie uzupełni efektowny balet „t ostój kawalerji" z udziałem całe 40 baletu z Gnatowską na czele. Jutro 1-szy raz w sezonie obecnym dany będzie „Bal maskowy". Obsadę tworzą najwybitniejsze siły operowe, mianowicie dyr. Korolewicz-Waydowa, Brzeziński, Dobosz i Ostrowski. W roli Ulryki wystąpi znana śpiewaczka p. Trąmpczyńska, ktora ostatnio śpiewała z wielkim powodzeniem w operze peszteńskiej. Paziem będzie p. Krużanka: debiut tej artystki w sezonie ubiegłym zyskał ogólne uznanie. W czwartek wspaniała opera Moniuszki „Parja".

Genewa. Jak donoszą z Paryża, zmarł tam w 83-cim roku życia słynny malarz francuski, Edgar Degas.

Ur. w 1834 r., malował jednak obrazy rodzajowe historyczne, później ednak zwrócił się do tematów współczesnych i do techniki impresjonistycznej. Znakomite zwłaszcza były obrazy jego, przedstawiające tancerki w rozmaitych pozach i oświetleniach. Do uznania doszedł bardzo wolno. W końca jednak zdobył sławę taką, że za obraz, przedstawiający dwie tancerki, który w młodości swej sprzedał był za 500 franków, zapłacono w 1912 r., podczas przetargu zbiorów Poparta, 435,000 franków.

Kurjer Warszawski, 29-09-1917 (Ilustr.: Edgar Degas: Self Portrait, Internet Archive)

„Piękna rozwódka”, śpiewana przez W. Lina, oraz nastrojowy „Bezdomny" w interpretacji J. Ursteina wysuwają się obecnie na czoło programu. Obok nich postawić należy prześliczny „Walc wiosny”, z wdziękiem śpiewany przez A Burską. Gorące oklaski zyskuje H. lakszówna za finezyjne o odtańczenie „Łabędzia" do muzyki St. Saensa, oraz A. Blancard, H. Jakszówwna i E. Świerczyńska za Szaloną Trójkę".

 

Nowa Gazeta: poświęcona wszelkiem zjawiskom życia społecznego, 02-10-1917

Dawno już z desek opery warszawskiej nie przemawiał twórca „Pałacu Lucypera", poeta „Jadwigi". 18 września r. b. minęło sześćdziesięciolecie śmierci Karola Kurpińskiego. Jubileusz ten godnie _obchodzono w naszej operze, która znajduje się obecnie pod dyrekcją p. Karolewicz-Waydowej. Dano „Bojomira i Wandę" oraz fragment baletowy P. t. „Hellada i „Polonia". Słowo wstępne wygłosił p. Cezary Jellenta.

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Korzystanie z Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których część może być już zapisanych w folderze przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Zbieranie danych o użytkownikach 

Serwis informacyjny 100lattemu.pl zbiera dane osobowe tylko tych użytkowników, którzy się zarejestrowali. Użytkownik, który rejestruje się na stronie wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez 100lattemu.pl w celach statystycznych i marketingowych. Informujemy, że zgodnie z art. 24 ust.1 pkt. 4 Ustawy o Ochronie danych osobowych podanie danych jest dobrowolne, a każdemu przysługuje prawo wglądu do swoich danych ich poprawiania oraz usunięcia.

 

Zbieranie danych statystycznych

Aby lepiej określić jakie działy, artykuły lub narzędzia znajdujące się w serwisie 100lattemu.pl najbardziej podobają się użytkownikom, podczas przeglądania stron serwisu zbierane są dane dotyczące liczby odsłon poszczególnych elementów serwisu. 100lattemu.pl będzie również przeprowadzał ankiety, mające na celu lepsze poznanie jego użytkowników oraz ich oczekiwań co do zawartości serwisu. Dane statystyczne o użytkownikach i ich preferencjach mogą być udostępniane osobom trzecim tylko w formie zagregowanej uniemożliwiającej identyfikację pojedynczej osoby.