Kultura

Teatr Polski w Poznaniu był niewątpliwie w okresie germanizacyi placówką kulturalną. Nie mógł jednak spełniać należycie swojego zadania. Nie mógł „rozmawiać z duszą narodu". Warunki miejscowe, aż nadto dobrze znane i krępujące rozwój życia polskiego w każdej dziedzinie, nie pozwalały na to. Dlatego też scena poznańska, będąc świątynią kultury polskiej, nie była, bo być nie mogła, świątynią patryotyzmu polskiego i polskiego ducha.

art. dram. teatru miejskiego na Pradze, wystąpiła tamże w roli Jewdochy w „Sędziach" Wyspiańskiego i w „Balladynie" Słowackiego w roli tytulowej, zyskując uznanie prasy i publiczności; o pozyskanie młodej artystki na sezon zimowy stara się teatr miejski w Poznaniu.

Tygodnik Ilustrowany, 28-06-1919

Dramat, z Erną Moreną w głównej roli. Własność ajencji „Corso".

Prima Vera! — botticellowski o miłości sen. Cichy klasztor Urszulanek w ogrodach, na urwiskach gór zawieszony. W pustelni tej, wśród pracy i. modlitwy chowało się dziecię przybrane klasztoru, piękna Juta.

 

Ujrzał ją wypadkowo malarz wielkiej sławy, szukający modelu do swej świętej Urszuli i ...

Dramat, z Zuzanną Grandais w głównej roli. Wytwórni francuskiej „Gaumont”, własność ajencji „Ornak".

Obraz ten uzmysławia nam miłość w jej formie jak najbardziej idealnej, czystej i świetlanej.

 

Młode dziewczę żyje samotnie w jakiejś cichej, zapadłej wiosce bretońskiej. Jej wszystkie tęsknoty zaspakajają, morze i kwiaty, zaś ej marzenia kształtował stary pasterz, który jej o powiadał czarowne, nie z tego świata, jakby Oscara Wilde, bajki.

„Beatrix Cenci", opera w 4-ech aktach według Juliusza Słowackiego i Shelleya, na ukończeniu. Koncert fortepianowy g-moll ukaże się u Hausena w Kopenhadze. Tańce polskie. Beatrix Cenci będzie prawdopodobnie już w przyszłym sezonie wystawiona w Warszawie, Dreźnie, Stuttgardzie etc.

Należałoby to nowe dzieło polskiego twórcy wystawić w dobrej obsadzie i z należytym przepychem w warszawskiej operze, która, mamy nadzieję, będzie wkrótce upaństwowiona. Pragnęlibyiny widzieć p. Różyckiego na stanowisku pierwszego kapelmistrza opery, aby w ten sposób zatrzymać go w kraju.

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Korzystanie z Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których część może być już zapisanych w folderze przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Zbieranie danych o użytkownikach 

Serwis informacyjny 100lattemu.pl zbiera dane osobowe tylko tych użytkowników, którzy się zarejestrowali. Użytkownik, który rejestruje się na stronie wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez 100lattemu.pl w celach statystycznych i marketingowych. Informujemy, że zgodnie z art. 24 ust.1 pkt. 4 Ustawy o Ochronie danych osobowych podanie danych jest dobrowolne, a każdemu przysługuje prawo wglądu do swoich danych ich poprawiania oraz usunięcia.

 

Zbieranie danych statystycznych

Aby lepiej określić jakie działy, artykuły lub narzędzia znajdujące się w serwisie 100lattemu.pl najbardziej podobają się użytkownikom, podczas przeglądania stron serwisu zbierane są dane dotyczące liczby odsłon poszczególnych elementów serwisu. 100lattemu.pl będzie również przeprowadzał ankiety, mające na celu lepsze poznanie jego użytkowników oraz ich oczekiwań co do zawartości serwisu. Dane statystyczne o użytkownikach i ich preferencjach mogą być udostępniane osobom trzecim tylko w formie zagregowanej uniemożliwiającej identyfikację pojedynczej osoby.