Kultura

 

 

Wczorajsza premjera Teatru Polskiego była czemś więcej, niż przedstawieniem teatralnem, była gorącą manifestacją. Była manifestacją na rzecz wojny z najohydniejszym narodem na ziemi, z narodem wywłaszczycieli, z narodem barbarzyńców, uzbrojonych w najnowszego typu karabiny, z narodem, którego ideałem jest wytępienie wolności z dusz ludzkich (a czyż to można zrobić z jakimkolwiek narodem pochodzenia niegermańskiego ?!) Oklaski, jakie się rozlegały wczoraj na przedstawieniu „Alzacyi" Lerouxca i Camille'a, był to przeciągły grzmot oburzenia, wysłany z naszych piersi przeciw zażartej armji gwałcicieli pokoju narodów wolnych, jak Belgja, jak Francja, był to piorun przekleństwa gnębicielom narodów podbitych, jak Alzacja, jak Polska...!

 

Teatr Letni. Dziś: „Grochowy wieniec" komedya Matackiego.

 

Teatr Polski. Dziś: „Alzacya" sztuka patryotyczna francuska.

 

Teatr Nowości.. Dziś: „Wesoła wdówka" operetka Lehara.

 

Teatr Nowy. Dziś: „Złota ciocia".

 

Teatr zjednoczonych. Dziś: „Prawdziwa miłość" komedya włoska z udziałem Kazimierza Kamińskiego i p. Janiny Szylinżanki.

 

Kuryer dla Wszystkich, 29-08-1914

 

 

Teatr Letni. Dziś: „Grochowy niemiec" komedya Małeckiego.

 

Teatr Polski. Dziś: „Obrona wojskowa" komedya Bogusławskiego. Jutro: Pierwszy raz „Alxsvyx” sztuka patryotyczna francuska.

 

Teatr Nowości. Dziś: „ Wesoła wdówka" operetka Lehara.

 

— krotochwila w 4-ch aktach A. Małeckiego.

 

Wznowiona wczoraj kontuszowa komedja Małeckiego maluje sposobem prostolinijnym dworkowe życie szlacheckie w Polsce XVII stulecia. Wiele tam pono było fantazji, graniczącej z zawadjactwem, wiele tkliwości ożenionej z trywialnością, wiele puszenia się w serdecznej komitywie z najrdzenniejszą zacnością.

 

Podczas przesileń wojennych napada sfery teatralne łatwo zrozumiale zaburzenie nerwowe. bo w kontraktach scenicznych figuruje z reguły paragraf o rozwiązaniu kontraktu natychmiast w razie wypowiedzenia wojny. Niejeden aktor pozostałby bez chleba, gdyby dyrektor chciał z tego paragrafu skorzystać. Podczas wojny francusko-niemieckiej w roku 1870-1871 byty jednak teatry pruskie odwiedzane licznie. W teatrach prowincjonalnych, gdzie przy ówczesnej prymitywnej jeszcze służbie informacyjnej wiadomości nie dochodziły prędko, dyrekcje teatrów używały na atrakcję ogłaszanie ze sceny dobrych wiadomości z teatru wojny i to przyciągało publiczność do teatru. Dyrektorowie teatrów dbali o to, żeby mieć informacje wczesne; często też najsubtelniej scenę przerywał artysta niegrający, którego dyrektor posłał na scenę, żeby publiczności teatralnej ogłosi, najnowsze wieści, a publiczność przerywała również ze swej strony przedstawienie, oddając się na kilka minut oznakom wezbranej radości, śpiewom patriotycznym, okrzykom i t. p.

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Korzystanie z Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których część może być już zapisanych w folderze przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Zbieranie danych o użytkownikach 

Serwis informacyjny 100lattemu.pl zbiera dane osobowe tylko tych użytkowników, którzy się zarejestrowali. Użytkownik, który rejestruje się na stronie wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez 100lattemu.pl w celach statystycznych i marketingowych. Informujemy, że zgodnie z art. 24 ust.1 pkt. 4 Ustawy o Ochronie danych osobowych podanie danych jest dobrowolne, a każdemu przysługuje prawo wglądu do swoich danych ich poprawiania oraz usunięcia.

 

Zbieranie danych statystycznych

Aby lepiej określić jakie działy, artykuły lub narzędzia znajdujące się w serwisie 100lattemu.pl najbardziej podobają się użytkownikom, podczas przeglądania stron serwisu zbierane są dane dotyczące liczby odsłon poszczególnych elementów serwisu. 100lattemu.pl będzie również przeprowadzał ankiety, mające na celu lepsze poznanie jego użytkowników oraz ich oczekiwań co do zawartości serwisu. Dane statystyczne o użytkownikach i ich preferencjach mogą być udostępniane osobom trzecim tylko w formie zagregowanej uniemożliwiającej identyfikację pojedynczej osoby.