Kultura

 

Podczas restaurowania wieży Maryackiej w Krakowie artysta-malarz, p. Franciszek Przebindowski i kierujący restaurowaniem wieży arch. Włodarczak, odkryli kilka fresków na zewnętrznych ścianach wieży. Natychmiast polecono je odczyścić i utrwalić, Jeden z fresków znajduje się na drugim poziomie wieży od strony Sukiennic. Jest to fresk kolorowy, umieszczony nad oknem, przedstawiający tarczę o polu popielatem, na którem widnieje litera S w kolorze jaskrawo czerwonym.

 

zapowiadający na kodę premjerę „Nerwowej awantury" Gabrjeli Zapolskiej, przypomina zarazem bliską chwilę zdjęcia z afisza „Guwernantek" Marcela Prevost. Kto nie zna „Guwernantek" niech się spieszy je poznać. Autor „Półdziewic”, lubi opisywać grzechy i grzeszki, zabarwiając je gawalewiczowskim karcicielstwem: z tego powodu ma się za społecznika; ale my go mamy poprosili za tchórzliwego pornografa. Ze jednak ta pornografia, zawoalowana troską o zdrowie publiczne, dobrze jest w teatrze Polskim grana, więc... Przecież do teatru nie idzie się na odczyt!

 

Kurjer Poranny, 18-07-1914

 

 

w burlesce p. t. „Gdy noc zapadnie” przyrządził dla swoich wiernych wielbicieli iście letnie danie. Nim ta wesoła, barwna operetka dobiegnie do końca, publiczność tak dobrze nadąża w zapoznawaniu się z melodjami, że wtóruje artystom do śpiewu. Przez to zapanowuje niezwykle miły nastrój na sali. A o to przecież chodzi.

 

Kurjer Poranny, 17-07-1914

 

 

w burlesce p t. „Gdy noc zapadnie" podaje wielbicielom lekkomyślnej muzy przyjemny chłodnik moralny. Wkrajano w tę sympatyczną zupę dowcipne kuplety, stubarwne kostiumy, nagie łydeczki, tańce, aforyzmy i... śmiech panuje na sali, jak monarcha z powieści Rabelais'a.

 

Kurjer Poranny, 18-07-1914

 

 

Już z pierwszego występu p. Ady Sari na naszej scenie w „Rigolecie" odniosło się wrażenie, że subtelność wirtuozyjnej techniki śpiewackiej stanowią u tej artystki główny i oczywiście bardzo cenny przymiot wokalnego bogactwa. Dlatego też śpiewając w Offenbachowskich „Opowieściach Hoffmana" zwyczajem koloraturowych primadon operowych i poniekąd w myśl intuicyi kompozytora wszystkiemi trzema partyami kobiecemi (Olympia, Giuletta, Antonia) odniosła p. Sari pełny i zasłużony tryumf przedewszystkiem w pierwszej, zwłaszcza gdy gardłotonnemi koloraturami nowego pomysłu umiała uczynić śpiew lalki jeszcze bardziej efektownym.

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Korzystanie z Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których część może być już zapisanych w folderze przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Zbieranie danych o użytkownikach 

Serwis informacyjny 100lattemu.pl zbiera dane osobowe tylko tych użytkowników, którzy się zarejestrowali. Użytkownik, który rejestruje się na stronie wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez 100lattemu.pl w celach statystycznych i marketingowych. Informujemy, że zgodnie z art. 24 ust.1 pkt. 4 Ustawy o Ochronie danych osobowych podanie danych jest dobrowolne, a każdemu przysługuje prawo wglądu do swoich danych ich poprawiania oraz usunięcia.

 

Zbieranie danych statystycznych

Aby lepiej określić jakie działy, artykuły lub narzędzia znajdujące się w serwisie 100lattemu.pl najbardziej podobają się użytkownikom, podczas przeglądania stron serwisu zbierane są dane dotyczące liczby odsłon poszczególnych elementów serwisu. 100lattemu.pl będzie również przeprowadzał ankiety, mające na celu lepsze poznanie jego użytkowników oraz ich oczekiwań co do zawartości serwisu. Dane statystyczne o użytkownikach i ich preferencjach mogą być udostępniane osobom trzecim tylko w formie zagregowanej uniemożliwiającej identyfikację pojedynczej osoby.