Kultura

Ministeryum Kultury i Sztuki udzieliło nagrody w sumie 3000 marek znanemu poecie, p. Julianowi Ejsmondowi, za ogłoszony świeżo tom przekładów „Poezyi Łacińskich Jana Kochanowskiego” *), zawierający wszystkie utwory genialnego poety, pisane w tym języku. P. Ejsmond, jak się dowiadujemy, pracuje z kolei nad przekładem dzieł Sarbiewskiego.

*) Nakład Gebethnera i Wolffa, Warszawa-Kraków, 1919 r.

 

Tygodnik Illustrowany, 02-08-1919

Romans, z Mia May i Harry’m Liedtke w rolach głównych. Wytwórni niemieckiej „May- film“, własność ajencji „Corso".

 

Pełna uroku i cichego smętku opowieść wg. utworu angielskiego pisarza w „Świecie" niedawno drukowanego, — o potędze szczerej i głębokiej miłości, zdolnej w najokropniejszych ciemnościach życia promieniem stać się słońca, światła, szczęścia...

 

Role dwojga idealnych kochanków, odegrali Mia-May i Harry Liedke — jak nie można lepiej, wkładając w swe kreacje dużo uczucia i prawdziwej poezji.

 

Nad program zademonstrowano jeden z epizodów wojny wszechświatowej: „Zdobycie wzgórzce w okolicach Tryestu, w którym pokazano nam pomiędzy innymi wspaniały lot aeroplanów nad śnieżnymi szczytami Dolomitów i nad Adryatykiem.

 

Sala i wejście do teatrzyku tego zostało świeżo przybrane w świerki i tuje, które oprócz miłych plam dla oka — rozsiewają jeszcze balsamiczny aromat, w czasie upałów—nad wyraz pożądany.

 

Kino, 24-07-1919

Przywodząc na pamięć imię Słowackiego w Genewie, nie można pominać milczeniem dwóch mogił z dwóch genewskich cmentarzy, na których wyryte imiona zespoliły się tak silnie ze wspomnieniem' o poecić i z dziejami jego serca. Na 'cmentarni Carouge imię Eglantyny Pattey (zamężnej Mayol de Lupe) mówi z kamiennego krzyża o cichem, siostrzanem sercu, które go z taką rezygnacyą miłowało — na cmentarzu St. Georges druga zapomniana mogiła wspomina imię Ludwiki Reitzenheimowej). tej, dla której umierający w Paryżu poeta napisał ostatni wiersz, podyktowany miłością: „Anioł płomienny, mój anioł lewy", a którą jeszcze w chwili zgonu przyzywał ku sobie: „Bądź moją dobrą strażą przed aniołami," — Dwie te chylące się ku upadkowi mogiły odszukał na cmentarzach genewskich Jan Pietrzycki, od którego otrzymaliśmy podobizny obydwóch grobowców.

Dramat z życia giełdowego wg. scenarjusza A. Dieudonne, z Marją Louisą Derval i i Harry’m Mauloy w rolach głównych. Wytwórni francuskiej „A. Hugon - Films“, własność ajencji „Lux“.

 

Jest to utwór sensacyjny, lecz w lepszym znaczeniu tego określenia. Apaszem jest tutaj bywalec salonów i król giełdowy.

Dramat ameryk. wytwórni „Vitograph“, własność ajencji „Lux“.

Nie porosły jeszcze trawą groby, nie obeschły łzy, nie zagoiły się rany wielką wojną wszechświatową zadane, a ludy ziemski glob zamieszkujące o nowej wojnie już myślą, do nowej, bardziej morderczej i zaciętej walki już dziś rozpoczynają najwidoczniej przygotowania.

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Korzystanie z Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których część może być już zapisanych w folderze przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Zbieranie danych o użytkownikach 

Serwis informacyjny 100lattemu.pl zbiera dane osobowe tylko tych użytkowników, którzy się zarejestrowali. Użytkownik, który rejestruje się na stronie wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez 100lattemu.pl w celach statystycznych i marketingowych. Informujemy, że zgodnie z art. 24 ust.1 pkt. 4 Ustawy o Ochronie danych osobowych podanie danych jest dobrowolne, a każdemu przysługuje prawo wglądu do swoich danych ich poprawiania oraz usunięcia.

 

Zbieranie danych statystycznych

Aby lepiej określić jakie działy, artykuły lub narzędzia znajdujące się w serwisie 100lattemu.pl najbardziej podobają się użytkownikom, podczas przeglądania stron serwisu zbierane są dane dotyczące liczby odsłon poszczególnych elementów serwisu. 100lattemu.pl będzie również przeprowadzał ankiety, mające na celu lepsze poznanie jego użytkowników oraz ich oczekiwań co do zawartości serwisu. Dane statystyczne o użytkownikach i ich preferencjach mogą być udostępniane osobom trzecim tylko w formie zagregowanej uniemożliwiającej identyfikację pojedynczej osoby.