Apollo — „Wojna przyszłości".

Dramat ameryk. wytwórni „Vitograph“, własność ajencji „Lux“.

Nie porosły jeszcze trawą groby, nie obeschły łzy, nie zagoiły się rany wielką wojną wszechświatową zadane, a ludy ziemski glob zamieszkujące o nowej wojnie już myślą, do nowej, bardziej morderczej i zaciętej walki już dziś rozpoczynają najwidoczniej przygotowania.

 

Że tak jest — dowodem choćby filma omawiana, na której wytworzenie rząd Stanów Zjednoczonych dał podobno subsydjum w wysokości dwóch miljonów dolarów.

 

Zaś obraz ten jest czysto agitacyjny. Jego zadaniem—uzmysłowić ludności, iż jedynym sposobem uniknięcia wojny jest... „wyostrzony miecz", albo inaczej mówiąc: kredyty wojenne i obowiązkowa służba wojskowa.

 

By wykazać, jak groźne w swych następstwach są ideje pacyfistów, filma omawiana opowiada nam dzieje dwóch rodzin z New-Yorku: Harrison’ów i Vanderbildt’ów, istotnie wstrząsające, które się staną, gdy przyszłe armje pruskie wkroczą do nieobronnego miasta.

 

W zbombardowanym domu Harrison’ów zginęły (przyszłość w obrazie tym — jest przeszłością) matka i siostry.

 

Gorszy los spotkał rodzinę miljardera. Ojciec został w masowej egzekucji rozstrzelany (niemcy w przyszłej wojnie załatwiać to będą przy pomocy mitraljezy), zaś dwie córki zabija z rewolweru matka, by nie dostały się one żywe w bestjalskie ręce prusaków.

 

Dwa ostatnie akty są istotnie przepojone grozą. Chwila, gdy matka, całując swą młodszą córeczkę, kieruje broń do jej czoła — szarpie nerwami do bólu.

 

Zwłaszcza, iż jest grana z takim realizmem, że weryzm gry dalej już iść chyba nie może.' Artystki, które pełne grozy - sceny te odtwarzały,— cierpiały naprawdę, a z oczów ich płynęły szczere i prawdziwe łzy.

 

Gra w ogóle w obrazie tym jest istotnie wspaniała, pełna siły, brutalności nawet, prawdy. Niezrównane wprost kreacje stworzyli artyści odtwarzający role: Yanderbildtowej, starej 1 larrisonowej, młodszej córki Vanderbildt'a wreszcie, którą zagrała „artystka" lat 12 u najwyżej. Lecz jak zagrała! Z jakim umiarkowaniem i zrozumieniem gestu!

 

Wystawa—wprost nieprawdopodobna. Mamy tam naprz. zatonięcie aż dwóch pancerników, walące się w gruzy—płonące olbrzymie domy. Przemarsze tysiący wojsk. Tysiące żołnierzy pruskich na ulicach New-Yorku!... Ucieczki tysięcy automobilów... Szarże kawalerji wprost na operatora...

 

Na takie efekty—zdobyć się może jedynie Ameryka.

 

Obraz ten wstrząsa do głębin i—zdumiewa.Jest w swoim rodzaju arcydziełem, które każden zobaczyć winien, by się przekonać, co kinematograf dać może.

 

Technika zdjęć—nadzwyczajna. Subtelność zabarwień—nieomal francuska.

 

W ostatnim obrazie, przedstawiającym tryumf prawa po zwycięzkiej, w ostatecznym wyniku, wojnie, gdy widzimy na placu Waszyngtona tysiące młodych dziewcząt dmących w anielskie surmy pokoju—dużo prawdziwego piękna i poezji.

 

Kino, 17-07-1919

Aby dodać komentarz prosimy o zalogowanie się.

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Korzystanie z Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których część może być już zapisanych w folderze przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Zbieranie danych o użytkownikach 

Serwis informacyjny 100lattemu.pl zbiera dane osobowe tylko tych użytkowników, którzy się zarejestrowali. Użytkownik, który rejestruje się na stronie wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez 100lattemu.pl w celach statystycznych i marketingowych. Informujemy, że zgodnie z art. 24 ust.1 pkt. 4 Ustawy o Ochronie danych osobowych podanie danych jest dobrowolne, a każdemu przysługuje prawo wglądu do swoich danych ich poprawiania oraz usunięcia.

 

Zbieranie danych statystycznych

Aby lepiej określić jakie działy, artykuły lub narzędzia znajdujące się w serwisie 100lattemu.pl najbardziej podobają się użytkownikom, podczas przeglądania stron serwisu zbierane są dane dotyczące liczby odsłon poszczególnych elementów serwisu. 100lattemu.pl będzie również przeprowadzał ankiety, mające na celu lepsze poznanie jego użytkowników oraz ich oczekiwań co do zawartości serwisu. Dane statystyczne o użytkownikach i ich preferencjach mogą być udostępniane osobom trzecim tylko w formie zagregowanej uniemożliwiającej identyfikację pojedynczej osoby.