„Stylowy — „Opium”

Dramat, wytwórni niemieckiej, niezaznaczonej, własność ajencji „Aurora”, w Katowicach.

Jest to niewątpliwie jeden z najwybitniejszych obrazów sezonu. Pod względem wystawy — jest kto wie czy nie wspanialszy, aniżeli „Veritas vincit” nawet. Reżyserował go jeden z najlepszych niemieckich reżyserów, Robert Reinert, Jest wreszcie grany przez najlepszych artystów kinematograficznych w Niemczech i grany koncertowo.

 

Jedna fabuła jedynie, aczkolwiek niesłychanie barwna, żywa i zajmująca, istotnie sensacyjna, jest pod względem wartości artystycznej i literackiej bardzo niewiele, a raczej nic nie warta. Jest to faktycznie feljeton powieściowy jakby, jakiegoś najniższej wartości dziennika brukowego, pełen okropności, takich właśnie, jakiemi karmiła swych czytelników u nas ongi osławiona „Godzina Polski”. Utwory podobnego rodzaju mają, jak wiadomo, olbrzymie koła swych czytelników. Rzucane na ekran, w postaci obrazów, cieszyć się muszą i się cieszą jeszcze większem uznaniem tłumów, które szukają i pragną zawsze przedewszystkiem rozrywki, sensacyjnego, barwnego, wstrząsającego nerwami widowiska. To też i „Opium" będzie miało duże napewno powodzenie.

 

W „Opium" jest parę historji zdrad małżeńskich, parę zabójstw, jedno samobójstwo, parę zbrodni istotnie potwornych, jak naprz. zakopywanie żywego człowieka, wreszcie istotnie wstrząsająca sensacja, którą zresztą się już widziało w „Veritas vincit“, jaką jest szarpany kłami olbrzymiego lwa żywy człowiek.

 

Wogóle efekty i wystawa obrazu tego jest niezrównana i niedająca się z niczem, u nas przynajmniej widzianem, porównać. W tym przepychu wszakże niema nic twórczego, wszystko jest naśladownictwem. Naśladownictwo to jest jednak, słuszność przyznać każę, pogłębione; rzeczy naśladowane — zostały przez Rainerta w tym obrazie ulepszone. Krajobrazy dżungli naprz. są istotnie pełne grozy, sprawiające wrażenie, iż w miejscach tych człowieka spotkać może śmierć jedynie i zniszczenie. Parę innych krajobrazów nie ustępuje bynajmniej widokom wytwarzanym przez wytwórnie: „Nordisk," „Cines,“ „Bertini” etc.

 

Tańce w filmie tej są bardzo piękne, sceny w Indjach — pełne olśniewającego przepychu; jaskinie palaczy opium—istotnie pełne czaru, upojeń i... grozy. Bardzo duża liczba pięknych kobiet, że wspomnę tylko parę bajader na dworze „władcy wschodu”, a zwłaszcza jego żonę.

 

Gra artystów, zwłaszcza tych, którzy odtworzyli postacie: Nung-Czanga, Malajczyka, Sin,—późniejszej Magdaleny, Dr. Armstronga... naprawdę dobra.

 

Techniczne wykonanie obrazu — więcej niż zadawalające. Znać wpływ Ameryki. Na uwagę zasługuje nowy efekt: fale wodne zalewające pokój, ogród...

 

Gdyby nie treść, a także, iż co chwila widz napotyka echa: „Najukochańszej żony Maharadży”, „Tryumfu śmierci", „Niebiańskiego okrętu”, „Kobiet”, (pożar) etc. — filmę omawianą zaliczyć by można było do rzędu lepszych dzieł kinematograficznej sztuki.

 

Kino, 19-06-1919

Aby dodać komentarz prosimy o zalogowanie się.

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Korzystanie z Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których część może być już zapisanych w folderze przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Zbieranie danych o użytkownikach 

Serwis informacyjny 100lattemu.pl zbiera dane osobowe tylko tych użytkowników, którzy się zarejestrowali. Użytkownik, który rejestruje się na stronie wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez 100lattemu.pl w celach statystycznych i marketingowych. Informujemy, że zgodnie z art. 24 ust.1 pkt. 4 Ustawy o Ochronie danych osobowych podanie danych jest dobrowolne, a każdemu przysługuje prawo wglądu do swoich danych ich poprawiania oraz usunięcia.

 

Zbieranie danych statystycznych

Aby lepiej określić jakie działy, artykuły lub narzędzia znajdujące się w serwisie 100lattemu.pl najbardziej podobają się użytkownikom, podczas przeglądania stron serwisu zbierane są dane dotyczące liczby odsłon poszczególnych elementów serwisu. 100lattemu.pl będzie również przeprowadzał ankiety, mające na celu lepsze poznanie jego użytkowników oraz ich oczekiwań co do zawartości serwisu. Dane statystyczne o użytkownikach i ich preferencjach mogą być udostępniane osobom trzecim tylko w formie zagregowanej uniemożliwiającej identyfikację pojedynczej osoby.