WIEŚCI Z GDAŃSKA.

Mogą się pocieszyć nasi pesymiści zawodowi bo nie będzie już głodu w Warszawie. Do 1 Lipca bowiem nadejdzie dla nas do Gdańska około 100.000 tonn wszelkiej żywności, przeważnie zaś tłuszczów i mąki.

 

Pierwszy większy transport mąki amerykańskiej przybył 5 marca r. b. na dwuch wielkich statkach, „Balsam" i „Woodmancy" z New Yorku. Oprócz tego przywiozły te statki także 20 lokomotyw najnowszego typu, wykonanych w fabryce Baldwina w Filadelfji dla naszych kolei.

 

Pierwszy transport lokomotyw był przywieziony w początku stycznia r. b. na statku „Kościuszko". Część lokomotyw jest już zmontowana i w tych dniach odejdzie torem do Polski.

W ostatnich dniach przybyły jeszcze dwa statki Polsko-Amerykańskiego Towarzystwa Żeglugi: „Wisła" i „Kraków". Statki to nadzwyczaj silnej budowy i imponujących wymiarów szczególniej „Wisła". Przywiozły mąkę, mleko i margarynę.

 

W sezonie zimowym nie wiele statków do Nowego Portu wpłynęło. W styczniu i lutym przybyło ogółejn 44 statki. Ogólny ładunek tych statków wynosi 55.000 tonn, które przed 1 marca już zostały całkowicie do kraju przewiezione. W ciągu ostatnich dwuch miesięcy odeszło z Gdańska do Polski około 4500 wagonów.

W miarę zbliżania się wiosennego sezonu i działalność Nowego Portu ożywia się coraz więcej. Dotychczasowy delegat Rządu Polskiego w Gdańsku p. M. Jałowiecki, zamianowany obecnie zastępcą komisarza Rzeczypospolitej Polskiej w Wolnem Mieście Gdańsku, wraz z całym zespołem swych współpracowników, czyni nader energiczne zarządzenia dla zorganizowania jaknajszybszych i najmniej kosztownych transportów na zbliżający się letni sezon. Zarządzenia te mają dziś głównie na celu zużytkowanie naszej drogi wodnej.

 

Rozpoczęta w tym kierunku akcja rozwija się znakomicie, jest bowiem gotowa cała flotylla własnych statków holowniczych, która z dniem otwarcia nawigacji w górę Wisły wyrusza.

Cały ogrom prac portowych, prowadzony pod kierunkiem admirała Borowskiego, pomimo wielu trudności, odbywa się bardzo sprawnie i bez nadmiernych kosztów za przestoje. Jako inżynier marynarki z olbrzymiem doświadczeniem jest admirał Borowski jednostką wyjątkowo szczęśliwie wybraną na stanowisko naczelnika portu.

 

Niewątpliwie bliską jest ta chwila, kiedy Rząd nasz będzie zmuszony rozpocząć budowę statków rzecznych i morskich, a wtedy admirał Borowski, który, pomimo swoich lat 46-ciu, ma już za sobą 220 miesięcy służby inżynieryjnej na morzu, odda i w tym kierunku niewątpliwie znaczne usługi.

 

Wyładowywanie towarów ze statków i naładowywanie ich do wagonów odbywa się przy pomocy Polsko-Baltyckięgo Towarzystwa Handlowago, które wykonuje całą tę pracę dla delegacji na zasadzie specjalnego kontraktu.

Bardzo szczęśliwą była myśl otwarcia filji tego Towarzystwa w Gdańsku, jednocześnie prawie z rozpoczęciem działalności naszej delegacji Aprowizacyjnej. Na czele gdańskiej filji „Polbalu" stoi p. Jan Raue, jej założyciel i dyrektor.

 

Wszystkie roboty portowe, wykonywane dotąd przez niemiecko-żydowską firmę J. Ick, zostały obecnie przez delegację powierzone dwóm polskim firmom: Polsko-Baltyckiemu Towarzystwu i Warszawskiemu Towarzystwu Handlu i Żeglugi.

 

Oprócz trzech statków polskich, jakie już dotąd z Ameryki przybyły, w dalszym ciągu spodziewane są w porcie Gdańskim: .Warszawa", „Poznań" i „Puławski".

Pierwszy polski statek osobowy „Gdańsk" ma również przybyć niedługo z 1500 pasażerami.

 

Alexander Weryba-Darowski.

Gdańsk.

 

Świat, 03-04-1920

Aby dodać komentarz prosimy o zalogowanie się.

Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Korzystanie z Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których część może być już zapisanych w folderze przeglądarki. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Zbieranie danych o użytkownikach 

Serwis informacyjny 100lattemu.pl zbiera dane osobowe tylko tych użytkowników, którzy się zarejestrowali. Użytkownik, który rejestruje się na stronie wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez 100lattemu.pl w celach statystycznych i marketingowych. Informujemy, że zgodnie z art. 24 ust.1 pkt. 4 Ustawy o Ochronie danych osobowych podanie danych jest dobrowolne, a każdemu przysługuje prawo wglądu do swoich danych ich poprawiania oraz usunięcia.

 

Zbieranie danych statystycznych

Aby lepiej określić jakie działy, artykuły lub narzędzia znajdujące się w serwisie 100lattemu.pl najbardziej podobają się użytkownikom, podczas przeglądania stron serwisu zbierane są dane dotyczące liczby odsłon poszczególnych elementów serwisu. 100lattemu.pl będzie również przeprowadzał ankiety, mające na celu lepsze poznanie jego użytkowników oraz ich oczekiwań co do zawartości serwisu. Dane statystyczne o użytkownikach i ich preferencjach mogą być udostępniane osobom trzecim tylko w formie zagregowanej uniemożliwiającej identyfikację pojedynczej osoby.